keskiviikko 9. syyskuuta 2009

Katse.

Se, ettei laihduta, pakottaa paastoamaan naistenlehdistä. Eihän niitä voi lukea, ellei suostu sitoutumaan muokkaamaan itsestään jotakin hämmästyttävää jonkin mikäliemainostajan myymällä tuotteella.

Kun ei lue naistenlehtiä, eikä laihduta, elää erilaisessa maailmassa. Kun lakkaa tuijottamasta muita naisia pukeissa tai ilman, lähietäisyydeltä ja armottoman arvioivin katsein, lakkaa ajattelemasta, että muut ihmiset kaiken aikaa tuijottaisivat minua samoin silmin.

Tajusin tänään salilla, ehkä maailman pinnallisimmassa ja egoistisemmassa ympäristössä, että kaikki ympäröivät ihmiset eivät ehkä etsikään minusta vikoja tai tuijota herkeämättä sinne tänne vyöryviä jenkkakahvojani. Suurin osa ihmisistä tulee salillekin vain tuijottamaan itseään - tai pohtimaan aivan jotain muuta kuin ulkonäkökysymyksiä. Ja jossainhan jokainen joutuu silmiään pitämään!

On oikeastaan hyvin hämmentävää irtautua infantiilista uskomuksesta, että MINÄ ja MINUN vartaloni olisimme kaiken olevaisen keskipiste. Tässä kaupungissakin yksinomaan on tuhansia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan edes huomanneet, että minä olen olemassa. He eivät ole voineet nähdä läskejäni tai lihaksiani, koska he eivät ole edes nähneet minua. Vai muistatko sinä, keitä tänään tapasit lähikaupassa, ja mihin kohtaan vartaloa heidän kehonsa rasvavarastot olivat asettuneet? Muistan, että edelläni kassajonossa oli tyttö, joka osti sipsejä - mutta en todella muista, miltä hän näytti.

Irtaantuminen arvioivasta katseesta lienee yksi hienoimpia projektini tuomia asioita. Samalla se on muuttanut suhdettani muihin ihmisiin. Muut ihmiset, erityisesti miehet, eivät olekaan kehoani piinallisesti arvioivia petoja, vaan ihmisiä, jotka elävät omaa elämäänsä omassa kehossaan, omine iloineen ja ongelmineen. Ehkä he eivät koskaan olekaan kohdistaneet vaatimuksia minulle? Ehkä he eivät olekaan koskaan olemustani kylmin katsein arvioineet?

Laihduttaminen, paino ja rasvakerros ovat vain yksi esimerkki oman sisäisen puheen ulkoistamisen vaikutuksista. Se, että en itse pidä itsestäni, ei tarkoita, että muut kokisivat samoin. Minun ajatukseni ovat minun ajatuksiani, eivät kenenkään muun. Minä olen tässä kehossa tänään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti